torsdag 22. november 2012

Langrenn fortsetter å kopiere sykkel!

Skal si langrennsporten rapper mye fra sykkelsporten om dagen!

"Tour de Ski" er vel en slags langrennsversjon av "Tour de France"... og det neste blir vel "Giro de langrenn" eller noe lignende. I tillegg begynte Northug forrige sesong med VM-striper på drakta a.l.a de som er i sykkel - og kopiering av draktdesign fortsetter denne skisesongen - se her:

Originalen: Cipolini 

Bilde fra Beitostølen i helgen. (c)Frank Solberg
De får bare merke seg at det ikke er ALT fra sykkelsporten som er smart å etterligne... ref de endeløse skandalene den siste tiden... :-/

Ellers, siden det er høst og man kanskje har lyst til å sitte innendørs enkelte kvelder så har jeg et filmtips (!)... ja... for det har seg slik at jeg har fått dilla på Sør-Koreanske filmer i år og har sikkert sett 30+ filmer så langt. Det viser seg at Sør-Koreask kultur er vesentlig mere enn Gangnam-style, og bl.a. har en ekstremt produktiv og høykvalitets filmindustri.

Jeg kunne lett lagd en topp-ti liste, men starter med én enkelt film (kanskje jeg kommer med flere senere): "The Man From Nowhere". Rett-og-slett en rå actionfilm med en interessent bakgrunnstory. Må sees! Og, nei, det har absolutt ingenting med sykling å gjøre! :-)


4 kommentarer:

  1. Er filminteressert selv (utdanning i filmvit.) og har bl.a. sett en del koreansk film. Her er noen tips til deg om du ikke har sett dem:
    Memories of murder: basert på sann historie http://www.imdb.com/title/tt0353969/

    Brotherhood of war
    http://www.imdb.com/title/tt0386064/

    A tale of two sisters
    http://www.imdb.com/title/tt0365376/

    Vår, sommer, høst, vinter... og vår
    http://www.imdb.com/title/tt0374546/

    Bin-jip
    http://www.imdb.com/title/tt0423866/

    Vel, det var noen. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kult - takk for tips! Godt å høre at der er flere her hjemme som også har 'oppdaget' disse filmene! Jeg har faktisk sett alle med unntak av "A tale of two sisters" - men har nå notert den ned og har den på to-do listen! Takk for det.

      Det var forøvrig Memories of Murder som gjorde sterkest inntrykk på meg av disse filmene. Kanskje en av de aller beste krimfilmene jeg har sett. Avslutningen fascinerte meg... og jeg tror jeg spolte tilbake og så avslutnings-scenen 3 ganger! :-)

      Slett
  2. He he ja, en fasinerende film. Regner med at du da også har sjekket ut Film Fra Sør festivalen som er i byen hver høst? Har til tider vært flere gode koreanske filmer på programmet. Mange bra asiatiske filmer generelt. Forbered deg på et par skremmende scener i "A tale.." ;)
    Har du sett noen av filmene til Wong Kar Wai? Om ikke, så er de å anbefale. Fantastisk foto!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg er nok primært en hjemmesitter når det gjelder film - interessen har ikke vippet så langt over (enda) til at jeg følger med på festivaler! ;) Har sjekket Kar Wai Wong - skal teste en av filmene - ser bra ut - har vel knapt sett en eneste kinesisk film, så det blir spennende!

      Slett