fredag 27. juli 2012

What the FOCC!? Et sykkelritt midt på sommeren!?

Ja så sannelig! Mens resten av Norge ligger på brygga og drikker øl og blir i dårlig form så arrangerer man sykkelritt på Sørlandet! For i bibelbeltet så drikker man ikke øl - man trener. Kanskje det er derfor det kommer så mange gode syklister fra dette området? Og naturligvis så konkurreres det ikke på en søndag. Nei da - man legger sykkelritt til en fredag! Vi snakker naturligvis om FOCC Challenge

Rittgeneral Stanley forklarer at den lokale pølsemafiaen har bedt om et "konsulenthonorar" per deltager på 50kr
71 håpefulle, deriblant undertegnede, stilte til start i Fevik - klare for å sykle 91km til Tovdal. (Tovdal viste seg forøvrig å ha så få innbyggere at tettstedet fortsatt ikke har klart å overtale Telenor til å inkludere de i landets mobildekningskart.) For de av oss som forventet en viss normal avvikling av rittet så hadde derimot FOCC flere overaskelser å by på:

1) Alle ble tildelt et "handicap" som bestemte når man fikk starte. Dette skulle basere seg på "resultater i lokale ritt og generell trynefaktor" - og ettersom jeg aldri har deltatt i noen lokale ritt så antar jeg at de ikke likte trynet mitt - for jeg måtte starte svært langt bak! (Info: det er en ulempe å starte en halvtime etter de første startende når vinneren er den som krysser målstreken først.)
2) Løypen inneholdt kun oppoverbakker.
3) Uavhengig av plassering i rittet var alle invitert på pølsefest ved målgang! Yippi! :-)

Rittet forløp seg omtrent som forventet: De beste syklet raskest. MEN, ikke raskt nok til å ta igjen to av harene som var plassert foran i løypa - i spurten om det man kanskje trodde var førsteplassen viste det seg at det forsatt var to stykker som klarte å unngå å bli innhentet med bare noen titalls sekund! Og etter målgang kunne jeg dermed konstatere at min andreplass i realiteten var en fjerdeplass! Det la derimot ingen demper på feststemningen - for her vartet FOCC opp med all slags herligheter. Jeg mistenker at det var mange sørlandskoner som var i sving torsdagskvelden for ikke bare var det pølsefest men også diverse kaker og kaffe! Nam! :-)


Pølsefesten er i gang - rett etter mål!

Min startkamerat Andreas (i hvit hjelm) betalte 50kr men spiste for 500kr.
 Men, så kom enda en liten overraskelse - premien til topp-3 var både øl og sjampis! Vinneren sprutet sjampis villig vekk, bl.a. på et lite barn som lette etter moren sin, og delte også! Hvordan forklarer de dette til presten, tenkte jeg.. helt til rittgeneral forklarte at det naturligvis var alkoholfritt! Puh! :-)
Rittgeneral Stanley forklarer at det er ingen grunn til panikk: Sjampisen og ølen er alkoholfrie

FOCC-it det smakte godt! ;-)

Hæ? Jeg trodde den var alkoholfri!

Ingen kommentarer:

Bruker du ikke Facebook så skriv her: