søndag 3. juli 2011

8 plass i veteran NM/Halden 2011!

Resultater lagt ut her som bekrefter at jeg fikk 8 plass (M30-39) i gårsdagens veteran NM. Dette er min beste plassering i et sykkelritt i de 11 årene jeg har syklet, og det er godt å se at det siste halvårets økte treningsvolumer har gitt resultater. Min hovedmålsetning hvert år har vært å bli i bedre form enn året før og det målet har jeg definitivt innfridd i år! :-)

Another day at the office
Gårsdagens arrangement var på 112km i en småkuppert løype med start og mål ved Fredriksten Festning i Halden. Det er første gang jeg er med på et norgesmesterskap og det blir litt mere høytidlig/seriøst enn andre ritt jeg har vært med på. Nivået var også litt høyere ettersom det kom syklister fra et bredere nedslagsfelt (la merke til noen sterke navn fra sør- og vestlandet som hadde tatt turen) - sånn sett er jeg ekstra fornøyd med plasseringen.

Etter min skuffende innsats på den Lille Styrkeprøven forrige helg har jeg hatt en veldig rolig uke - som inneholdt bare en hardøkt med intervaller og en annen rolig tur. Var derfor litt usikker på formen da jeg stilte til start i går. Etter den første timen så gikk det riktignok ganske rolig, men jeg merket at jeg følte med utrolig bra i bena og kroppen. Igrunn så klaffet det meste i går og begynner (endelig) å få litt mer rutine på fellesstart. Det som fungerte bra i går, i tillegg til dagsformen, var bl.a. at jeg passet på å ligge mesteparten av tiden i fremre 1/3 av feltet for å unngå for mye trekkspilleffekt, som lett oppstår i småkupperte partier (var med i en rulle ved noen anledninger for å kjøre inn de bruddforsøkene som var, men passet på å ikke brenne av for mye krefter). Var påpasselig med jevn inntak av næring. Begynte ganske tidlig å drikke og hadde en skikkelig proff langing fra kjæresten i langesonen ;-)

Den siste kilometeren av løypa startet med en 90 graders sving, etterfulgt av en bratt 300m bakke ca 10% stigning og deretter jevnt oppover (mellom 3-7%) i 700m til mål. I denne kilometeren ble det som var igjen av hovedfeltet fullstendig pulversiert, og en slik stigning er ikke akkurat optimalt for en "tungvekter" som undertegnede!.. Alex Kjær fra Frogner SK tok hjem seieren, som han har gjort i flere andre ritt jeg har vært med på i år, mens jeg kom 13sekund bak. Til neste år da jeg har kommet ned i skikkelig konkurransevekt skal jeg kunne hevde meg i en slik bakke mye bedre! ;-)


Alexander Kjær vinner, som han pleier på de rittene jeg er med på...


Ett ord: Melkesyre

Ellers var arrangementet så-som-så arrangert. Enkle ting som å legge ut en god løypeprofil i forkant, en god beskrivelse av løypen (den lille som var lagt ut var direkte misvisende), markering av langesone på kartet, mm. manglet. Det burde også vært mere fokus på sikkerhet - og særlig advarsler (og kanskje merking) av enkelte farlig asfaltpartier som det var en del av - runden inneholdt enkelte partier med ekstremt dårlig asfalt inkludert flere hull i veien. Jeg var vitne til et par velt (selv syklet jeg nesten rett inn i hodet på en kar som gikk i asfaltet rett foran meg - unngikk det med et par cm) men tror det gikk ok med de. Ser forøvrig på resultatlisten at jeg er en (av svært mange) som har fått bot!!??... kanskje fordi jeg brettet startnummeret (som var informert om ikke var lov..)? God knows... Halden CK får iallefall ingen topp terningkast her - jeg ruller en svak tre'er! ;-)

Resten av bildene som kjæresten tok kan sees her: https://picasaweb.google.com/nebukanezer/2011_07_NMHalden


1 kommentar:

  1. Hei
    Gratulere med 8 plass. Bra kjørt. Regner med vi sees i noen høstens "klassikere"

    Forøvrig enig med deg står til en 3`er. De kunne gjerne ha hatt en kopp vann når vi kom i mål : )

    God sommer !

    SvarSlett